En dag på jobbet

19 Dec 2012, Posted by admin

En dag på jobbet

Några nedslag i arbetet som  journalist i bil- och motorcykelbranschen.

På bilden ovan intervjuar jag Saabs tekniska utvecklingschef, Mats Fägerhag, vid en hemlig förhandsvisning av andra generationen Saab 9-5 i Vänersborg. Detta var alldeles innan turbulensen med General Motors, Koenigsegg och sedermera Spyker bröt ut. Nya 9-5 hann bara tillverkas i drygt 11 000 exemplar innan sagan om biltillverkningen i Trollhättan tog slut. Mats Fägerhag arbetar numera inom Volvo. Artikeln publicerades i Vi Bilägare. Foto: Øyvind Lund.

Två fordon med spetskunskaper vad gäller att bemästra grusvägar: KTM 990 Adventure och Subaru Impreza STI.

Två fordon med spetskunskaper vad gäller att bemästra grusvägar: KTM 990 Adventure och Subaru Impreza STI.

Bil mot mc – vilket fordon är roligast på grusväg?

KTM 990 Adventure är en stor och stark motorcykel med potential att korsa öknar. Subaru Impreza STI är en av marknadens roligaste och mest belönande bilar att köra, åtminstone om underlaget är grus, snö eller is. Men vilket är allra roligast, två eller fyra hjul?

Jag bytte fordon med MC-Nytts redaktör, Henning Svedberg, så att han fick köra Subaru och jag KTM. Vi höll till på motorsportanläggningen Bergby i Norduppland och kom faktiskt fram till ett svar.

Reportaget publicerades i MC-Nytt. Foto: Øyvind Lund.

Ola Källenius Mercedes AMG

En av de svenskar som nått längst inom internationell bilindustri: Ola Källenius, vd för Mercedes AMG.

Svenske Ola leder Mercedes framtidssatsning

Ett par gånger har jag besökt Mercedes prestigeavdelning i Affalterbach – AMG – och intervjuat företagets svenske vd, Ola Källenius.

Från att ha varit en fristående trim- och tävlingsfirma som sedermera köptes av Mercedes är AMG numera den division som utvecklar spjutspetsteknik för hela koncernen, bland annat eldrivna bilar (där superbilen SLS E-cell blir först ut).

Ola Källenius föddes 1969 och har arbetat inom Daimler-Benz under större delen av sitt vuxna liv. Han var bland annat med och byggde upp fabrikerna i USA, har varit chef för avdelningen som tillverkar Formel 1-motorer och är alltså nu vd för kronjuvelen AMG.

Artiklarna har publicerats i GranTurismo. Foto: Arno Lingerak.

Karl Baumer driving BMW 328 Mille Miglia

Chefen för BMW:s klassikeravdelning, Karl Baumer, bjuder på skjuts i den BMW 328 som vann Mille Miglia 1940.

BMW-chefen som vet att varva ur en 50-miljonersbil

Under många år ingick Karl Baumer i ledningen för BMW, där han bland annat ansvarade för produktstrategier.

Med tanke på att BMW är en av de senaste decenniernas största framgångssagor inom bilindustrin kan vi förmoda att Karl Baumer fattat många väl underbyggda och förutseende beslut.

Att han är en genuin bilentusiast råder inga tvivel om. Efter åren i BMW-toppen taggade han ned och blev i stället chef för märkets klassikeravdelning, vilket inte är någon sömnig pensionärstillvaro med tanke på den verksamhet som bedrivs. Under hela året deltar BMW-museet med bilar i tävlingar, utställningar och klassikerevenemang runt hela världen.

Karl Baumer har själv deltagit flera gånger i Mille Miglia, där han bland tävlat med bilen på bilden: 328 Coupé från Carrozzeria Touring i Milano, tillverkad i ett enda exemplar och den bil som vann 1940 års upplaga av Mille Miglia.

Under ett pressevenemang i England hösten 2010 fick jag köra flera klassiska BMW-modeller, men inte den fantastiska 328. Och det var jag ganska glad för med tanke på att Karl Baumer bedömer bilens värde till någonstans mellan 5 och 6 miljoner. Euro …!

Jag intervjuade Karl Baumer om hans tid inom BMW och reportaget publicerades i GranTurismo.

Porsche 911 2,7 vs BMW R90S

Kulörer som inte var main stream ens 1976: en nagellackslila Porsche 911 och en läskedrycksorange BMW R90S.

Vi tog tidsmaskinen till 1976

Våren 1976 fick två unga reportrar vid Teknikens Värld uppdraget att jämföra en dåtida sportbil med en riktigt vass sportmotorcykel.

Den ena reportern var Robert Lavér, som senare blev chefredaktör för såväl MC-Nytt som Classic Bike.

Exakt den bil som deltog i reportaget, en “karminröd” Porsche 911 2,7, ägs numera av Lasse Jönsson i Karlstad. En BMW R90S som var identisk med den gamla reportageknarren lyckades Robert Lavér fixa fram.

Då återstod bara en fråga: skulle skinnstället från 1976 ännu passa på Robert? Skulle blixtlåset hålla? Svaret var ja och resultatet blev en härlig tidsresa där vi gjorde en revival på det 35 år gamla upplägget.

Reportaget publicerades i GranTurismo. Foto: Peter Gunnars.

Marek Reichman presenting Aston Martin One-77

Aston Martins designchef, Marek Reichman, presenterar märkets superbil One-77 vid designcentret i Gaydon.

Bland designskisserna hos Aston Martin

Marek Reichman har ett av bilvärldens mest spännande uppdrag: han är designchef vid Aston Martin.

Men det lär vara en svår balansgång att tillfredsställa alla önskemål. Många uppskattar Aston Martins konsekventa designlinje, medan andra kritiserar att deras olika modeller är intill förväxling lika.

Specialmodellen One-77 kan nog tysta kritiken åtminstone ett litet tag. Den ska visserligen bara tillverkas i 77 exemplar, men utseendet skiljer sig i alla fall markant från resten av produktserien.

Om detta berättade Marek Reichman när jag besökte Aston Martin i Gaydon 2010 och utöver presentationen av One-77 dels fick en guidning i fabriken, dels provkörning av de mer vardagliga (nåja …) modellerna.

Reportaget publicerades i Automobil.

Takeshi Tanabe Lexus design

Takeshi Tanabe är designchef för Lexus med ansvar att profilera märket starkare.

En ny giv för Lexus

Toyotas lyxbilsmärke Lexus har varit framgångsrikt ända sedan starten i slutet av 1980-talet. Men bilarnas design har ofta varit anonym och tillrättalagd för att passa en publik som inte vill sticka ut ur mängden.

Det ska bli ändring på den saken, och ett tydligt bevis är den konceptbil som visades vid bilsalongen i Paris 2012.

Jag var på en smygvisning av LC-FF, som bilen heter, vid Lexus och Toyotas stora fotostudio i Bryssel och intervjuade bland andra designchefen Takeshi Tanabe. Han har ansvarat för många Toyota- och Lexusbilars form de senaste decennierna och har nu den spännande uppgiften att leda prestigemärket in i en ny era.

Reportaget publicerades i GranTurismo. Foto Ola Österling.

 

Porsche 984 Secret Museum Storage Facility

Porsche 984 – en av de konceptbilar som hittills gömt sig för allmänheten i Porsches samlingar.

Dagen då hemligheterna vällde fram hos Porsche

Porsche har ett fantastiskt, nybyggt museum strax invid fabriken i Zuffenhausen. Men där ryms bara en bråkdel av företagets samlingar.

När en ny förvaringsanläggning för alla objekt (främst bilar och motorer) skulle invigas passade museiledningen på att visa några godbitar som dittills undgått allmänhetens ögon.

De roligaste avslöjandena gällde koncept och prototyper till modeller som aldrig överlevde till produktion. I mitten av 1980-talet var planerna högtflygande med flera nya modellserier som sedan lades i malpåse när dollarkrisen slog till och Porsche var nära att gå i konkurs.

Jag är oerhört svag för just gamla konceptbilar, designstudier, halvfärdiga utvecklingsprojekt och annat som “kunde ha blivit”. Bilen på bilden har internkod 984 och var tänkt att bli en billig, fyrcylindrig roadster med fällbart plåttak.

Reportaget publicerades i GranTurismo.

Posting your comment...

http://www.ericlund.se/wp-content/themes/press