18 Dec 2012, Posted by admin

Smakprover

Collage of cars and bikes

Ett litet urval artiklar och reportage som jag skrivit under åren.

Sedan min första lilla artikel publicerades i Teknikens Värld sommaren 1988 har jag skrivit tusentals små och stora texter. Ingen av dem hade blivit bra utan de goda föredömen jag tidigt hade i min närhet (och då inte bara ett par sällsynt godhjärtade svensklärare på högstadiet): journalister som vinnlagt sig om språkets betydelse och ordens valörer, skribenter med kärlek till hantverket, redaktörer som i flera fall haft författarkarriärer vid sidan av sina tidningsvärv.

Inte minst visade dessa allmänbildade och välformulerade mentorer att konsumentjournalistiskt gravallvar absolut kan kombineras med hejdlös entusiasm för ämnet. De lärde mig att ställa höga krav: det ska vara initierade texter formulerade med sådan omsorg att läsglädjen även lockar personer i fullkomlig avsaknad av bilintresse.

Om dessa goda förutsättningar har resulterat i att även mina texter är läsvärda kan bara du avgöra. Här finns ett litet urval artiklar, reportage, provkörningar och tester som jag skrivit de senaste åren (nedladdningsbara pdf-dokument). Varje smakprov föregås av en kort presentation – men dyk hellre rakt ned i “knäcken” och läs bakgrunden efteråt.

–––––––––––––––

Smakprov 1. O:ET GÖR HELA SKILLNADEN FÖR FERRARI

GranTurismo 8/2011 skulle ha ett magnifikt tema: Ferrari GTO, där O:et står för omologato, det vill säga en bilmodell homologerad för  en viss tävlingsklass. Bara två Ferrarimodeller hade fått denna beteckning före 2010: 250 GTO (1962–1964, byggd i 39 exemplar, värde i dag 100 miljoner kronor och uppåt …) samt 288 GTO (1984–1985, byggd i 272 exemplar, värde i dag cirka fyra miljoner kronor).

Redaktionen gjorde sig inga illusioner om att hitta exemplar för provkörning eller ens fotografering, så istället köptes reportage från utländska kolleger. Men den tredje GTO-inkarnationen fanns det hopp om. I fallet 599 GTO (2010–2011, 599 exemplar) handlar det inte om en förklädd tävlingsbil, men väl en lättad, trimmad och i största allmänhet preppad variant av “vanliga” 599 GTB Fiorano.

Reportageteamet, bestående av mig själv och tidningens fotograf, tog färjan till Gotland där vi möttes av bilens ägare som glatt ställde sin dyrgrip till vårt förfogande. Det var en berusande körupplevelse, vilket nog kom till uttryck i texten.

Ferrari 599 GTO testdrive in GranTurismo Magazine

Ferrari 599 GTO | Provkörning GranTurismo 8/11 
Skribent: Eric Lund
Fotograf: Peter Gunnars
Art director: Jonathan Darby
Plats: norra Gotland, sensommaren 2011
Publicerad i: GranTurismo 8/2011 (R&D Media AB)

–––––––––––––––

Smakprov 2. HISTORIEN OM SVERIGES MODERNASTE BIL – ETT “DRÖMKNÄCK”

När Saab 9000 turbo 16 premiärvisades 1984 var jag tolv år. En ålder då grabbar snarare brukar sukta efter lågbyggda sportvagnar än praktiska familjebilar. Men 9000 var något alldeles extra, vilket bevisades av det fina mottagande modellen fick världen över – inte bara av tolvåringar. Exempelvis klassades 9000 som large car i USA, och det var sensationellt med tanke på bilens kompakta yttermått.

Under flera år hade jag en idé om att skriva historien om bilens tillkomst, jag anade att det fanns många spännande trådar att nysta i. Inte minst eftersom utvecklingen av Projekt X29 skedde i samarbete med italienska Fiat och Lancia (modellerna Croma och Thema är systerbilar till 9000, senare utvecklades även Alfa Romeo 164 ur samma bas).

Hösten 2008 hjälpte intendenten vid Saabs bilmuseum i Trollhättan, Peter Bäckström, mig att förverkliga idén. Vid Saabs fotostudio i Vänersborg samlades några av nyckelpersonerna ur utvecklingsteamet och i Nyköping träffade jag Sten Wennlo, som var chef för Saabs personbilsdivision och den som sydde ihop affären med italienarna. Det sistnämnda skedde i kölvattnet av det spruckna samgåendet mellan Saab och Volvo.

Att fördjupa sig i något som ligger så nära att ingen normalt reflekterar över det unika eller speciella – en svensk vardagsbil som dessutom är för ny för att omhuldas som klassiker – det är något som verkligen tänder alla mina cylindrar. I synnerhet som de intervjuade före detta Saab-cheferna i reportaget fick carte blanche från informationsavdelningen att berätta hur det egentligen gick till …

Historien om Saab 9000 ur Automobil 2/2009

Historien om Saab 9000 | Automobil 1/2009
Skribent: Eric Lund
Fotograf: Per Hammarsjö
Plats: Saabs fotostudio i Vänersborg, hösten 2008
Art director:
Lars Rodvaldr
Formgivare: Lennart Backlund
Samordnare: Peter Bäckström, Saab Car Museum
Publicerad i: Automobil 1/2009 (OK Förlaget AB)

Fotnot: Collaget längst upp innehåller bilder av Peter Gunnars, Oskar Carlquist, Roberto Carrer, Jonas Borglund med flera. 

Posting your comment...

http://www.ericlund.se/wp-content/themes/press